logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Brilliance utvider til England

Av Carl Kristian Johansen Publisert: 14. feb, 2018

Ruben Nesse driver Brilliance AS. (Foto: Øystein Grutle Haara)

Vekst i streaming og sync muliggjør London-avdeling.

Ruben Nesse står bak Brilliance AS som er management, label, og tilbyr PR-tjenester. Brilliance står også bak singelklubben Diamond Club som slipper singler med fremadstormende artister, og oppnådde sin utgivelse nr 100 på tampen av 2017.

Brilliance ble stiftet i 2010 og har de senere økt omsetningen nok til at det muliggjør Nesses ambisjon om å ekspandere driften ved å tilby tjenester fra London.

– Naturlig utvikling
Diamond Club er en viktig del av satsningen og Brilliance har allerede hatt ett arrangement i London. Neste klubb blir 27. februar på Sebright Arms, men før det er det en offisiell lansering i den norske ambassaden den 21. februar hvor Nesse inviterer samarbeidspartnere og britisk bransje.

– Brilliance har lenge jobbet med UK som et av sine viktigste markeder, så det å åpne kontor der nå føles naturlig, sier Nesse.

Nesse har registrerert et eget LTD-selskap med partner Andrew Rhodes som skal drifte selskapet i London. Han er utdannet jurist fra Australia og har tidligere jobbet i Universal Music og Disney.

– Målet er å drive singelklubben vår Diamond Club i London med månedlige utgivelser og showcaser med up & coming UK acts. Dette er vi allerede i gang med. I slutten av måneden slipper vi vår første Diamond Club UK singel med påfølgende showcase på Sebright Arms 27. feb.

– Andrew vil bistå meg i management-oppgaver for våre artister og være med å utvide nedslagsfeltet for labelet og håndtere UK promo inhouse. Målet på sikt er å operere på lik linje som Brilliance i Norge og etterhvert signere internasjonale artister, sier Nesse.

Bygge videre på katalog
BI:CCI på BI og Menon Economics kartlegging ‘Musikkbransjen i Norge 2011-2015’ viste en vekst i verdiskapingen i musikkbransjen i Bergen på 75%. Brilliance er en del av denne veksten, og har økt omsetningen fra 1,5 millioner kroner i 2014 til 2,7 millioner kroner i 2016 (proff.no).

Nesse peker på økt streaming i en stadig voksende katalog, samt økning i sync-inntekter, som årsaken til veksten i selskapet. Det er artistene Novo Amor og Tuvaband som streamer mest, i henholdsvis USA og UK.

På sync-området trekker Nesse frem flere reklamekampanjer, deriblant Novo Amors Expedia-reklame.

Brilliance representerer seks norske management-klienter for hele verden, Tuvaband, Misty Coast, Intertwine, Magnus Bechmann, Idk Ariel og Strange Hellos, der UK er ett av de viktigste markedene.

– Tanken er at London-kontoret blir bygd opp på samme modell som i Norge, bygge katalog og jobbe mye mot sync. På sikt også bygge opp en PR-avdeling for eksterne prosjekt. I starten blir Diamond Club en viktig del av arbeidet, sier Nesse.

– Har du planer om å ta norske artister over til England eller skal du hovedsakelig signere artister der borte?

– Planen på sikt er å krysse Diamond Club artister på ulike territorier. Vi har også endel norske management-klienter som vil ha mye aktivitet i England, sier Nesse.

UK er i følge rapporten Vekst 2022 ansett som et viktig marked for norsk eksportrettet musikkbransje.

– Music Norway har hatt en uvurderlig rolle i denne prosessen. Jeg var tre måneder på Bakkekontakt-programmet i London i 2012 og fikk sådd noen frø da. Brilliance har de siste årene vært med i Eksportprogrammet i regi av Music Norway, og fått god støtte og hjelp fra både avdelingen i Norge og i London. Jeg har deltatt på utallige nettverksarenaer med hjelp fra Music Norway, dette har også hatt stor betydning for det nettverket vi nå besitter, sier Nesse.

Kommentarer

Relatert innhold


Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Meld deg på vårt nyhetsbrev
ErrorHere