logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Fortsatt vekst for platebransjen

Av Carl Kristian Johansen Publisert: 07. apr, 2017

Totalsalget opp 6,9 % fra 2015 til 2016.

Årstallene til IFPI Norge for 2016 viser at det ble solgt innspilt musikk for 698 millioner kroner i Norge i 2016, mot 653 mill. i 2015.

Tallene viser i at streaming fortsatt vokser og er det klart største formatet med en markedsandel på 83 % i 2016, mot 78 % i 2015. I 2016 har streamingsalget steget til 580 millioner kroner.

Omsetningen på streamingtjenestene var i 2015 for første gang over 500 mill. kr. i Norge, helt presist 507 millioner kroner. Ifølge IPFI er den store utfordringen at under 2% av 580 millioner kroner er inntekter fra videostreaming, hvor YouTube, Spotifys største konkurrent, er den desidert største aktøren.

Inntektene fra videostreaming har kun økt med 700.000 kroner fra 9,9 mill. i 2015 til 10,6 mill. i 2016. Sett opp mot at streaminginntektene totalt har økt med 73 millioner i samme tidsperiode, ser man et klart bilde på hvor skjevt dette markedet har blitt og det er på overtid at det gjøres politiske grep, skriver i IFPI i rapporten.

Download fortsetter å tape terreng, og gikk ned 32 % fra 2015 til 2016. Markedsandelen på downloads er nå nede på 4 %. Det totale fysiske salget (CD, vinyl osv.) har også falt med 14 % fra 2015 til 2016, og utgjør nå 14 % av totalmarkedet. Men det fysiske salget er i 2016 fremdeles høyere enn det var for to år siden. Nedgangen fra 2015 skyldes i stor grad lavere etterspørsel etter CD-formatet.

Salget av vinyl øker. Det ble i 2016 solgt vinyl for 32 millioner kroner mot 26 millioner i 2015, en oppgang på hele 22 %. I prosent var imidlertid oppgangen fra 2014 til 2015 mye større, på hele 69 %. Vinylsalget har steget fem år på rad, og utgjør nå 4,5 % av totalsalget av musikk i Norge, mot 4 % av totalsalget i 2015.

IFPI skriver at andelen totale aktive brukere av streamingtjenestene stiger med over 15 % på ett år, fra i overkant av 1,1 mill. brukere ved inngangen til 2016, til over 1,3 mill. brukere ved overgangen til 2017. Med aktiv bruker menes en bruker som benytter seg av sitt streaming-abonnement minst 1 gang per uke.

Videre skriver IFPI om norskandelen:
I 2016 har salget av norsk musikk vært på hele 24 % av totalen, mot 26 % i 2015. Om vi ser på streamingtjenestene isolert utgjorde salget av norsk musikk 22 % 2016 mot 23 % i 2015. Og viktig å merke seg er at de norske artistene Kygo og Alan Walker i denne sammenheng ikke regnes inn i norskandelen, da disse er utgitt på internasjonale plateselskaper.

Les hele rapporten her

Kommentarer

Relatert innhold


Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Meld deg på vårt nyhetsbrev
ErrorHere