Nina Finnerud er prosjektleder i Music Norway
Av Carl Kristian Johansen Publisert: 11. nov, 2020
Nina Finnerud er prosjektleder i Music Norway
Nina har bredt nettverk i den britiske musikkbransjen og jobber med unge bransjetalenter med internasjonale ambisjoner.
Pandemien har snudd norsk og internasjonal musikkbransje på hodet og Music Norway jobber for å tilpasse seg en musikkbransje i endring. Som et ledd i dette ønsker vi å presentere våre medarbeidere, deres oppgaver og hva de kan gjøre for bransjen i en periode der eksportrettet virksomhet fortsatt er mulig.
Nina Finnerud er prosjektleder og har tilbrakt de siste 17 årene i London og har over 12 års erfaring fra den britiske musikkbransjen. De siste åtte årene har Nina drevet Music Norway sitt kontor i UK før hun flyttet tilbake til Oslo på begynnelsen av 2020.
Kontakt Nina HER
– Det har vært utrolig spennende å være en del av den britiske bransjen i så mange år og være med på å bygge et nettverk og markedskompetanse på vegne av den norske bransjen. Det har vært utrolig gøy å følge med på den økte interessen for og bruken av norsk musikk i verdens tredje største musikkmarked samt den økte selvtilliten til den norske bransjen.
– England er et stort marked med ekstremt mye lokalt talent og har lenge blitt sett på som et vanskelig marked å nå. Det er derfor veldig gøy norske pop artister som Sigrid, Aurora, Todd Terje, Boy Pablo, Pom Poko, Smerz, osv, samt låtskrivere og produsenter som Caroline Ailin, Ina Wroldsen, Electric, og Fred Ball kommer gjennom nåløyet og har suksess der.
Tina Brodal jobber med internasjonal PR. Les mer om hva hun kan gjøre for deg HER
– Hva er de viktigste prosjektene dine nå, og hvem er i målgruppen for disse prosjektene?
– To av mine større prosjekter, Master og Nordic Music Biz’ Top 20 Under 30, har unge bransjetalenter med internasjonale ambisjoner som målgruppe. Music Norway har de siste årene jobbet mye mot rekrutering i musikkbransjen, for å sikre at den yngre delen av bransjen ønsker å bli, samt blir med på å bygge en profesjonell og mangfoldig bransje. Det er ekstremt gøy og givende å jobbe med denne målgruppen og jeg blir stadig imponert over ambisjonene og kunnskapen de allerede sitter med. Det lover veldig godt for fremtiden til norsk og nordisk musikkbransje tenker jeg.
Pål Dimmen administrerer tilskuddsordningen i Music Norway. Les mer om hva kan gjøre for deg HER
– Hva er de viktigste elementene i Master og hvordan er dette relevant for eksportvirksomheten?
– Vi mener at deltagerne i Master er de neste lederne i norsk musikkbransje og vi ønsker å være med å ruste de for fremtiden og gi de nyttige verktøy i verktøykassa. Vi tilbyr diverse kompetanse med en god blanding soft og hard skills og vi er innom temaer som historiefortelling, prosjektledelse, mental helse, forretningsutvikling, markedsstrategi og internasjonalt nettverk. En viktig del av master er også nettverket de bygger med og via hverandre. Nettverk er alfa omega i denne bransjen og vi ser at det er nyttig å ha noen å «vokse opp» med. Det er også veldig mye nyttig kompetanse innad i gruppen noe som gjør at de lærer mye av hverandre.
Einar Idsøe Eidsvåg jobber med kunstmusikk og elektronisk musikk. Les mer om hva han kan gjøre for deg HER
– Hvordan jobber Music Norway med eksport til de andre landene i Norden, og hvordan samarbeider eksportkontorene i de nordiske landene?
– Music Norway er en del av NOMEX (Nordic Music Export) hvor vår direktør, Kathrine er styreleder. Sammen deler vi erfaringer og gjør mange prosjekter sammen, som Nordic Music Biz’ Top 20 Under 30, showcasekveldene i London og Berlin, Ja Ja Ja og Trade Missions til nye og etablerte markeder. Nylig har vi også samarbeidet om en webinar-serie, «Morning Coffee with the Nordics» hvor vi har presentert diverse artist og selskaper fra de ulike landene.
– Å jobbe sammen på nordisk nivå styrker vår posisjon ute i verden, men vi må også tenke at det er et stort eksportmarked ved dørstokken med mye potensiale for norske selskap, artister, produsenter og låtskrivere.
Kommentarer