Tina Brodal jobber med internasjonal PR i Music Norway.
Av Carl Kristian Johansen Publisert: 04. sep, 2020
Tina Brodal jobber med internasjonal PR i Music Norway.
Hvordan kan Tina bidra til å forsterke en internasjonal PR-kampanje for ditt selskap?
Pandemien har snudd norsk og internasjonal musikkbransje på hodet og Music Norway jobber for å tilpasse seg en musikkbransje i endring.
Som et ledd i dette ønsker vi å presentere våre medarbeidere, deres oppgaver og hva de kan gjøre for bransjen i en periode der eksportrettet virksomhet fortsatt er mulig.
Først ut er kommunikasjonsrådgiver Tina Brodal, som har ansvar for internasjonal PR i Music Norway.
– Hva kan du hjelpe eksportrettet bransje med?
– Jeg kan hjelpe norsk bransje med å kartlegge nøkkelaktører i internasjonal presse og media/PR byråer i de forskjellige markedene. Ut fra behovene de har kan jeg hjelpe til med å navigere på best mulig måte ved å koble de bra folkene sammen og fasilitere for nettverksbygging. I tillegg til dette hjelper jeg til med å spre kampanjer og forsøker å finne den internasjonale vinkelen som vekker interesse hos internasjonal media. Vi bidrar gjerne også med å tenke på hvordan du skal nå ut, hvordan du kan maksimere dine egne kampanjer og hvem som kan hjelpe deg, enten herfra eller der ute.
– Hvordan kan du bidra i en konkret internasjonal lansering?
– Via våre kontakter kan jeg bistå med å vekke interesse hos internasjonal presse og media. Og vi vet hvor viktig det er å ha folk på bakken som kan markedet og publikumet sitt, så det kan være nyttig å gå veien via et lokalt PR-byrå som kan jobbe helt konkret med å spre kampanjen din der. Her kan jeg komme med anbefalinger til hvilke PR-byråer man kan bruke internasjonalt, hva de konkret kan bistå med, og hva du kan forvente deg av PR-byrået. Music Norway har også sine egne kanaler og plattformer hvor jeg kan bidra til å lage og spre innhold som vi deler med vårt nettverk av internasjonale mediekontakter.
– Jeg tror også det er viktig å ikke sette prosjekter på vent om man har mulighet til det. Flere PR-byråer jeg har snakket med internasjonalt i det siste forteller at de artistene som ikke er helt avhengige av turnévirksomhet har valgt å kjøre på med release-planene sine fremover. Tenk langsiktig, men grip mulighetene som oppstår nå og ikke sett aktivitet eller kreativitet på vent.
– Hvordan jobber du med Music Norways Instagram-konto og hva skal til for å komme med der?
– Instagram er en viktig kanal for å nå ut til målgruppene våre og en del av kommunikasjonsplattformene Music Norway bruker for å promotere og fremme norsk musikk og bransje internasjonalt. Jeg jobber aktivt med Instagram daglig og bruker mye tid på å spre både våre egne og andre sine kampanjer. Akkurat nå introduserer vi alle våre følgere for både etablerte og nye artister i vår «Getting To Know»-kampanje på Instagram TV. Dette er korte videointervjuer av hver enkel aktør som jeg produserer og lager selv. Det som skal til for å komme med på Music Norway sin Instagram, eller noen av våre andre kanaler, er at man har et internasjonalt prosjekt og målgruppe, og har noe aktuelt på gang som du vil dele med verden!
Kontakt Tina HER
Kommentarer