logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Hvordan promoteres Boy Pablo og Gundelach i utlandet?

Av Christian Gran Svenningsen Publisert: 02. nov, 2018

(Foto: Privat)

Kristine Bjørnstad og UOK? vil vise at veien til eksport ikke ligger i å selge rettigheter til internasjonale selskaper.

Kristine Bjørnstad og Tim Dunham utgjør det Oslo-baserte plateselskapet U OK?. Selskapet startet først som et management, men utviklet seg til å bli et lite label. I tillegg er de begge regionsledere for distribusjonsselskapet Ingrooves Music Group.  Nå kan de skimte med publikumsfavorittene Gundelach og Boy Pablo.

Å drive et plateselskap med to personer kan til tider være krevende, men det er ikke noe problem, skal vi tro Bjørnstad.

– Det går veldig bra. Vi slapp Gundelach sitt debutalbum i mars, og det streamer og selger bra. Det er veldig gøy!

Godt med hjelp
«Baltus» heter debutalbumet til Gundelach, og var et prosjekt det gikk mye tid og ressurser til for å få ut og frem. Fra 2017 til albumslipp i 2018 slapp Gundelach seks singler, fem remixer og til slutt albumet.

– Man må holde ting gående. Du må ha en høy frekvens på slipp for å stimulere publikum, for de sitter ikke og venter for lenge, forteller Bjørnstad.

Det ble brukt mye penger på PR i en rekke land, med spesielt fokus på Tyskland og Skandinavia. I Tyskland fikk de god rotasjon på radio, både kommersiell og studentradio, samt utsolgte konserter i blant annet Berlin. De vil gjerne at «hjemmemarkedet» til Gundelach skal gå utover landegrensene.

– Vi fikk et større fotfeste i Sverige og Danmark. I tillegg til PR-arbeid, satset vi på konserter, og det ga uttelling i Sverige spesielt. Der gikk han fra å spille på mindre venues til Pustervik som har kapasitet til 900 personer, sier Bjørnstad.

Siden de er uavhengige og er et lite team, er det greit med hjelp til å få hjulene i gang. Bjørnstad og U OK? søkte om bransjetilskudd fra Music Norway for å få hjelp til å finansiere promokampanjen av Gundelachs debutalbum i utlandet.

– Støtten en er en god bonus og drahjelp. Siden mesteparten av budsjettet er spyttet inn av oss selv, er det godt å få litt hjelp. Når du er et lite selskap, så virker det som man bruker utrolig mye penger, sier hun.

Høydepunkter fra promokampanjen av «Baltus»:
– Topp 300 på kommersiell airplay i Tyskland
– Høyt på studentradio-lister i Tyskland med flere låter
– Høy rotasjon på FM4 i Østerrike
– Artikler og intervjuer i godt over 100 publikasjoner, blant annet Wonderland Magazine, The Guardian, Disco Naivete, Nylon
– Gode plasseringer i store internasjonale Spotifylister, blant annet: Ultimate Indie, New Indie Mix, New Music Friday US, Indie Chillout, Chill Vibes
– Spot plays på BBC Radio1 og 6Music
– Vellykket Europaturné, hvor flere av byene var utsolgt
– Solgt til sammen over 1000 fysiske eksemplarer av Baltus på verdensbasis

Les mer om bransjetilskudd her

Utvikler en strategi for eksport
Da Bjørnstad og Dunham bega seg ut på plateselskap-eventyret var de fullt klar over at det ikke kom til å bli lett. De har derimot flere års erfaring fra bransjen liggende i bunnen, så det hjelper på, men det er ikke alt. «Baltus»-prosjektet har gitt dem erfaring og troen på seg selv til å kunne gjøre det igjen.

– Det handler om å være realistiske. Man må ha tålmodighet og behandle ting på en annen måte. Du må heller ikke være redd for å lære av andre og deres erfaringer. Ikke være redd for å bruke folk rundt deg og still spørsmål, sier Bjørnstad.

U OK? ønsker å bevise at veien til eksport ikke ligger i å selge rettigheter til internasjonale selskaper.

– For oss er det viktig å bygge et system for å eksportere, som kan brukes om igjen. Da slipper man å starte på nytt hver gang, og heller bygge videre på det vi har gjort fra før, sier hun.

Les hvordan digitaliseringen har påvirket musikkbransjen her.

I den digitale tidsalder kan du åpne mange dører du ikke kunne før uten å måtte betale dyrt for det. Bjørnstad forteller at hun ofte blir spurt hvem de skal selge rettighetene til, og da er det samme svaret hver gang.

– Det er nei. Vi har satt oss et mål om å klare det selv, og til nå har det gått veldig bra. Det handler om å bruke mulighetene man har i streaming, internett og sosiale medier.

Hun viser til streaming-tall, radiotid og utsolgte konserter for både Gundelach og Boy Pablo. I tillegg mener hun det er veldig forskjellig fra artist til artist hvordan man skal legge opp PR-arbeidet. Nå går det via andre kanaler enn de tradisjonelle og bygger mye på artist og management sin kreativitet og kontakt med publikum, samt smart bruk av data i planlegging.

– Boy Pablo har en veldig direkte kommunikasjon med fansen i sosiale medier. I fjor solgte han ut en hel Europaturné før vi hadde begynt med PR-arbeidet. En anmeldelse har ikke så mye å si lengre, dessverre.

– Du må ha lyttere som faktisk bryr seg, da omformes de til fans og trofaste følgere. Publikum er det aller viktigste, legger hun til.

Kommentarer

Relatert innhold


Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Meld deg på vårt nyhetsbrev
ErrorHere