Den norske Keychange delegasjonen på besøk i Jordan i 2020.
Av Tina Brodal Publisert: 26. feb, 2021
Den norske Keychange delegasjonen på besøk i Jordan i 2020.
Løftet innebærer en målsetning om å inkludere minst 50% kvinner og underrepresenterte kjønn i programmering, bemanning og lignende.
Keychange er en europeisk satsing som tar sikte på å øke mangfoldet på den globale musikkscenen. Målsetningen er å oppnå 50% representasjon av kvinner og underrepresenterte kjønn blant artistene på musikkfestivalene og musikkorganisasjonene som deltar i prosjektet innen 2022. Listen over deltakere inkluderer 40 ulike land og over 400 organisasjoner. Se listen over norske Keychange-partnere her.
Noen av elementene Music Norway forplikter seg til å oppnå er:
Les mer: Her er de norske Keychange delegatene
Direktør i Music Norway, Kathrine Synnes Finnskog, sier at Keychange-initiativet inspirerer og ikke minst forplikter til å gjøre den innsatsen som trengs.
– Music Norway har fulgt Keychange fra dag 1 og er inspirert av alt de har fått til. Nå vil vi vise både support til prosjektet, men også forplikte oss til innsats ved å signere keychange-pledgen. Det er nyttig å ha noen som minner deg på hva som forventes, for å jobbe med likestilling og mangfold krever innsats hver dag, og er ikke et skippertak! sier Synnes Finnskog.
Artistene Mari Boine, Samsaya og AURORA er utnevnt til norske Keychange-ambassadører.
I forbindelse med det 50. statsbesøket til Hans Majestet Kong Harald og Hennes Majestet Dronning Sonja til Jordan i fjor ble Music Norway og Oslo World invitert med for å lage et seminar med tittelen «Empowering women in the Music Industry».
Keychange ledes av Reeperbahn Festival, PRS Foundation og Musikcentrum Öst, støttet av Creative Europe-programmet i EU, i samarbeid med Tallinn Music Week, Iceland Airwaves, BIME, Oslo World, Linecheck / Music Innovation Hub, Ireland Music Week, SACEM , Sound City, Way Out West, Spring Break, MaMA Festival, MUTEK og Breakout West.
Kommentarer