logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Post Reeperbahn

Med ni band på scenene og 20 delegater i sving var det hektisk aktivitet for Norges delegasjon på sist ukes Reeperbahn Festival i Hamburg. Vi har snakket med norske så vel som tyske delegater for å få et litt bedre bilde av festivalen og bransjeventen.

Highasakite, Dråpe, Lemaitre, The Low Frequency in Stereo, Farao, Kvelertak, Petter Carlsen, Thomas Dybdahl og Eye Emma Jedi spilte alle konserter på sist ukes Reeperbahn Festival i Hamburg. Over tjue norske musikkbransjeaktører var også i hektisk aktivitet i disse sene septemberdagene. Vi har slått av en prat med to representanter fra tysk så vel som norsk bransje for å få et litt bedre bilde av den voksende Hamburgfestivalen.

Bjørn Pfarr, Head Of Music Programme for Reeperbahn Festival er tydelig på at Norge stiller mannsterkt både på live-scenene og på nettverksarrangementer:

– Det er ingen tilfeldighet at det i 2013 spiller flere norske artister enn noensinne på Reeperbahn forteller Pfarr. – Vi opplever at det er en musikkscene i Norge som blomster sterkere enn noen gang tidligere – noe som man kan få et soleklart bevis på under by:Larm, SPOT eller The Great Escape. Store navn som Kvelertak så vel som nye artister som Farao og Eye Emma Jedi er like spennende for oss og passer perfekt inn i profilen til Reeperbahn.

Reeperbahn har mye å tilby, kanskje spesielt til aktører i etableringsfasen forteller Pfarr: – Reeperbahn tiltrekker seg massevis av bookere, plateselskapsfolk, forleggere og agenter fra hele verden pluss mange av de aller mest relevante mediefolkene i Tyskland så vel som Europa. På toppen av dette blir mange av konsertene tatt opp og sendt på flere av Europas største radio- og TV-stasjoner.

Yan Mangels fra FK Scorpio er Thomas Dybdahls tyske live-agent. På spørsmål om hvorvidt Reeperbahn er en event som bør inn på norske bransjeaktørers kalender er Mangels klar:

– Vi kan si med sikkerhet at Reeperbahn har blitt Tysklands viktigste utstillingsvindu for ny musikk. Tidligere var festivalen nok mer viktig for tyske utøvere som ville vise seg fram for vår egen live-bransje, men nå har festivalen vokst seg såpass stor og tiltrekker seg nok tyske bransjeaktører til at den har en betydning for internasjonale band som satser på det tyske markedet.

Plateselskapene kommer etter
Tradisjonelt har festivalen vært et domene for aktørene på det tyske konsert-markedet, men Mangels kan nå fortelle at også platebransjen følger etter live-industrien til Hamburg:

– Nå tiltrekker Reeperbahn seg stort sett alle de viktigste tyske promotørene og festivalene og vi ser også at plateselskapssiden kommer etter nå. På mange måter fungerer Reeperbahn som en indikasjon på hva som kommer til å skje på det tyske live-markedet det neste året. Band som gjør det bra i Hamburg får ofte nok eksponering til å sette sitt preg på konsertmarkedet i Tyskland det neste året og det har blitt nødvendig for platebransjen å være tilstede for å henge med i svingene.

B2B + festivalfølelse

Mangels trekker fram Kakkmaddafakka og Katzenjammer som eksempler på norske artister på egen roster som har startet sin karriere på det tyske live-markedet på Reeperbahn. Et godt lokalt publikum kan være med på å booste live-karrieren til norske band som spiller på festivalen:
– Reeperbahn har den største publikumsmassen av de tyske bransje-eventene. Reeperbahn tiltrekker seg mye tysk bransje, men kanskje like viktig er det lokale festivalpublikummet. Konsertene er generelt bra besøkt og publikummet er lyttende og åpne for nye band. Reeperbahn har virkelig fått til en bra kombinasjon mellom satsning på business-to-business og en skikkelig festivalfølelse. Her ligger nok Reeperbahn noen steg foran andre tyske eventer som Berlin Music Week.

På lørdag Thomas Dybdahl spilte en godt besøkt konsert på Hamburgs Fliegende Bauten. Mangels innrømmer gladelig egen inhabilitet men mener likevel at konserten markerer en god start for Dybdahls satsning på det tyske markedet; et marked der den albumaktuelle Stavanger-artisten ikke har fokusert spesielt på før nå:

– Det var en virkelig bra match mellom ham og publikum på lørdag– et virkelig lyttende publikum og en skikkelig intens opplevelse. Det har vært mye interesse fra tysk live-bransje denne uka etter helgas konsert. Jeg tror Reeperbahn-konserten kan være med på å øke fokuset på Dybdahl i Tyskland der han jo ikke har vært så aktiv fram til nå.

Thomas Dybdahl følger opp Reeperbahn-satsningen med to tyske live-jobber neste uke og i etterkant av helgas konserter har også to akustiske konserter i Stuttgart og Frankfurt i desember blitt bekreftet.

Et norsk perspektiv
En de tjue norske bransjedelegatene som var i sving på nettverksarrangementer i Hamburg sist uke er Kai Robøle fra Waterfall.

Også Robøle sitter igjen med en positiv følelse etter helgas jobbing:

– Jeg hadde veldig mange bra møter, og retter stor takk til (Music Norway Central Europes red.anm) Jonas Vebner som både overtalte meg til å komme og satte meg opp med alle de beste og mest relevante møtene. Jeg er allerede i gang å følge opp både mulig booking/management-samarbeid for et par av våre artister og også et samarbeid om låtskriver camper/sessions for våre låtskrivere med flere tyske publishere.

I et marked med mange konkurrerende bransjeeventer som Berlin Music Week, Mama og Eurosonic trekker Robøle fram to hovedmomenter som taler til Reeperbahns fordel: – Slik jeg ser det er Reeperbahn veldig ‘kompakt’ og oversiktlig og helt konkret rettet mot det tyske markedet.

Chris Wareing fra Made har også hatt godt utbytte av noen dager i Hamburg:

– Hovedfokuset vårt på Reeperbahn var å promotere Lemaitre og jobben de gjorde på Mojo Club på fredagskvelden. Med både bandets digitale distributører (Believe Digital), deres tyske live-agent (4Artists ) og bandets UK/Europa agent (CAA ) i salen var det en virkelig god mulighet for å pleie bånd til samarbeidspartnerne våre. Vi må kunne si at konserten var en suksess med fullt hus og et band som leverte varene – dette bør skape mere interesse fra Europeiske festivaler.

– I tillegg til satsningen på konserten hadde vi også gode møter med representanter fra Universal Germany og BMG Publishing der vi både diskuterte muligheter for Leimaitre og andre Made artister.

Wareing deler også Yan Mangels syn på Reeperbahns status på det tyske markedet:

– Reeperbahn er kanskje den nettverkingsarenaen/showcase-festivalen der konsentrasjonen av tysk bransje er størst. Berlin Music Week er litt i samme gata, men det skjer kanskje mer i Berlin på en daglig basis – publikum har mer å velge mellom og det blir litt vanskeligere å trekke folk. Venuene i Hamburg ligger også nære hverandre og delegathotellet er et bra samlingspunkt for både planlagte og spontane møter.

Det var ikke bare egne band Wareing konsentrerte seg om i Hamburg – andre norske band gjorde det også sterkt forteller Made-manageren:

– Alle konsertene med norske band som jeg var på var utsolgte og med et virkelig entusiastisk og støttende publikum i salen. Effekten konsertene har hatt på bransjedelegatene vil vi se i de neste ukene og månedene etter hvert som avtaler spikres og der konsertene på Reeperbahn har vært en viktig komponent i prosessen fram mot en signert kontrakt.

 

       

Kommentarer


Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Meld deg på vårt nyhetsbrev
ErrorHere