logo

Music Norway er norsk musikkbransjes eksportorganisasjon.

Størst betalingsvilje i Norden

Av Carl Kristian Johansen Publisert: 09. aug, 2017

TONO og søsterorganisasjoner i Norden har kartlagt musikkbruk.

Det norske vederlagsbyrået TONO, som har 29 000 medlemmer, og søsterorganisasjonene KODA og Teosto i Danmark og Finland har laget undersøkelsen «The Polaris music survey: Digital Music Services in the Nordics 2017». Undersøkelsen er utført av YouGov.

YouGov har gjort online-intervjuer om forbruksvaner knyttet til musikk fra 1000 personer i Norge, Sverige, Danmark og Finland, til sammen over 4000 personer.

Undersøkelsen viser at nordmenn har størst betalingsvilje i Norden når det gjelder innspilt musikk.

– 66 prosent av de mellom 12 og 29 benytter betalte premiumabonnementer i streamingtjenester. Det er det høyeste i Norden i denne aldersgruppen, og ikke minst betyr det at det nå vokser opp unge generasjoner nordmenn som er vante med at musikk er noe man betaler for, sier adm.dir i TONO, Cato Strøm, til TONOs nettsider.

Les undersøkelsen og TONOs sammendrag her

Øvrige funn:

– 48% av nordmenn på tvers av alle aldersgrupper betaler for musikk via streamingtjenester.

– Til sammen 81% av nordmenn streamer musikk (både via gratistjenester og betalte tjenester)

– Flere nordmenn bosatt på øst- og sørlandet betaler for musikk enn de bosatt i vest og nord. Gratis musikktjenester er mest populært i Nord-Norge.

– YouTube er den mest populære streamingjenesten i Norge – 62% bruker YouTube for musikkstreaming eller musikkvideoer.

– Spotify: Nordmenn er på verdenstoppen. 51% bruker den svenske streamingtjenesten hver dag.

– Studenter og nordmenn med inntekt over 700.000kr betaler hyppigst for musikk.

– Musikkelskende nordmenn som betaler for musikkstreaming går oftere på konsert, laster oftere ned musikk, kjøper oftere LP’er og er i større grad enig i at artister skal kompenseres når musikken deres brukes i digitale tjenester.

Norge ligger også på topp når det gjelder kjøp av CD og vinyl.

Kommentarer

Relatert innhold


Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Meld deg på vårt nyhetsbrev
ErrorHere