Arrangørens rolle i den russiske liveindustrien er umulig å overvurdere. Mange arrangører kombinerer funksjonene til arrangøren og bookeren. Grensen mellom de to forretningssjangere er vag. Noen engasjere seg bare i å fremme sine egne konserter. Noen (spesielt i Moskva der etterspørselen etter konserter er høy) opptrer bare som bookere og investerer aldri sine egne penger. Arrangører er hovedsakelig konsentrert i den kommersielle entreprenørsfæren. Når de statlige eller regionale myndigheter engasjerer seg i å lage hendelser som involverer musikk, vil en invitert arrangør oftest ta vare på booking og produksjon.
Antallet arrangører i Russland er vanskelig å definere. Booking og promotering av en konsert, og bygge en festival, krever ikke lisens. Virksomheten er relativt lett å gå inn i og krever ikke fundamental grunnfinansiering. Dette åpner døren for mange amatører. De fleste av dem er ambisiøse, unge musikkelskere. Slike arrangører kan komme fra velstående familier og har råd til å arrangere flere konserter og tape penger, bare for moro skyld, av kjærlighet til musikk, eller for å få kredibilitet blant jevnaldrende. Noen vil selvsagt forbli i virksomheten og bli seriøse arrangører, men langt fra alle.
Det er om lag 150 seriøse aktører på live-markedet som er godt bevandret i tilbud/etterspørsel-landskapet og er pålitelige både i offentlig og privat/bedrift segmenter av konsertindustrien. De fleste arrangører er registrert som enkeltpersonforetak. Denne formen for eierskap forenkler skattespørsmål. Ikke-kommersielle aktører og offisielle kulturelle organisasjoner er også til stede på markedet.
Statseide post-sovjetiske konsertsaler for filharmoniske orkestre er spredt over hele landet og er spesielt verdt å legge merke til. Disse programmerer klassisk musikk, tradisjonsmusikk og jazz. Ikke for sin progressive musikksmak, men for ressursene de har for å arrangere show på sine egne premisser uten leiekostnader. Rollen til disse konserthallene er mye viktigere for klassisk musikk og jazz enn for pop -rock.
Arrangørsegmentet av industrien er ikke monopolisert grunnet høy risiko. Ifølge Intermedias vurdering, kontrollerer de ti ledende arrangør-selskapene 30-35 % av det nasjonale markedet. Den kommersielle omsetning i de største selskapene er anslått i titalls millioner amerikanske dollar. Alle hovedkontor er basert i Moskva og St. Petersburg.
Som beskrevet er konserttilbudet i Russland sentralisert. Opp mot 50 % av alt billettsalget er i Moskva og St. Petersburg. Millionbyer som Jekaterinburg, Samara, Novosibirsk, Nizjnij Novgorod, og Stavropol og Krasnodar-territoriet (Sotsji) er relativt aktive.
En konsert i Moskva er normalt anker for en turné i Russland og betaler for andre byer. En turné i Russland med en kommersiell agenda er problematisk for de fleste internasjonale artister, men det er tekniske fasiliteter i regionene som gjør det mulig å gjennomføre en miniturné. Konsertaktiviteten topper seg i oktober-desember og februar-april. Desember stikker seg ut som en periode når firmaer arrangere nyttårsfester og betaler svært gode honorarer. Konserter på nyttårsaften (største nasjonal helligdag) og events for næringslivet er de best betalte. Russiske arrangører er godt kjent med prinsippene i internasjonal turnésektor, enkeltkonserter, eller forespørsler om enkeltkonserter, er vanlig.
Eksempler på internasjonale artister som har fått stjernestatus i Russland, og kanskje ikke er like kjent i sine hjemland, er mange. Svenske Jay – Jay Johanson, finske Poets of the Fall, amerikaneren David Brown & Brazzavile, og australske Dub FX nyter en type popularitet som gjør det mulig for dem å returnere til Russland flere ganger i året. Denne slags suksess er nådd via: 1) musikk og karisma som går godt sammen med den russiske smak, 2) kombinasjon av viral interesse blant publikum og, eventuelt 3) velsignelse av en innflytelsesrik musikkritiker.
I motsetning til i den vestlige konsertindustrien er agenter nesten ikke til stede i Russland. Den absolutte majoriteten av internasjonale kunstnere er representert med sine europeiske eller nasjonale agenter, mens for russiske artister er funksjonene til manager, agent og turnémanager ofte kombinert innen ett selskap.
Noen arrangører:
Live Nation (fra 2013)
SAV Entertainment, Moskva
Melnitsa, Moskva
Euro Entertainment, Moskva
PMI, St.Petersburg
C.A.T., Moskva
NCA, St.Petersburg
TCI, Moskva
Caviar Lounge, Moskva
Light Music, St.Petersburg. Har festivalen StereoLeto. Historisk aktiv i skandinavisk musikk. Nick Cave, Kraftwerk, Franz Ferdinand, Röyksopp, Jimi Tenor .
Spika, Moskva
Global Clubbing, Moskva
Pop Farm, Moskva. Har festivalen Subbotnik.
Polygon, St.Petersburg
I jazzsegmentet er det enda mer typisk at arrangører fungerer som 360-selskaper.
ARTMANIA, Moskva (Usadba.Jazz festival i Moskva Usadba.Jazz Club månedlig serie)
Artbeat, Moskva (Alexey Kozlov Music Foundation) Plateselskap , 20-30 utgivelser per år. Daglig programmering og egen produksjon på egen arena Alexey Kozlov Club.
Igor Butman Music Group, Moskva. Plateselskap 3-5 utgivelser per år. Festival og konsertproduksjon:
– Triumph of Jazz – Moskva , februar , siden 1999 , regelmessige konserter på House of Music
– AquaJazz festival – Sochi , begynnelsen av august. Spillested / klubb :
– Igor Butman Club @ Chistye Prudy – daglig programmering
– Igor Butman Club @ Sokol – fire kvelder i uken.
Anatoly Kroll Presents, Moskva. Grunnleggeren er leder av jazzavdelingen i Moskva Komponistforening. Festival/konsertproduksjon:
Russian Stars of International Jazz – Moskva House of Music november. Polsk Jazz Festival, Gnessins Academy of Music Concert Hall. Flere andre festivaler og store konserter i Moskva årlig. Har innflytelse på kunstnerisk retning på flere regionale jazzfestivaler
Evergreen Jazz, Moskva. Festival/konsertproduksjon, blant annet i Eremitasjen St. Petersburg.
Improve Agency, Moskva. Festival/konsertproduksjon – impro, fri improvisasjon, nye jazz, andre sjangere. Opp til 10 kunstnere per år, de fleste av dem i Europa. Allsidig eventproduksjon .
Uavhengige arrangører i Moskva som arbeider med jazz inkluderer
Kirill Polonsky (fokus på skandinavisk musikk – Atomic, Mats Gustaffson, Ken Vandermark, Espen Eriksen Trio, Joelle Leandre)
Yakov Okun
Alex Rostocky
FESTIVALER
Russland følger den internasjonale trenden. Antall festivaler, store og små, er økende. Russerne lærer fort, og selv om feltet ble utviklet for rundt 10 år siden er det utbredt i dag. Festivalscenen er ikke monopolisert. To spesielle russiske trender i festivalfeltet er: 1) man lener seg på sponsorbudsjetter heller enn billettsalg, noe som gjør at noen festivaler kan hente store internasjonale navn som kan spille for en håndfull besøkende, og 2) sterke medieselskaper med egne festivaler som markedsføring, som for eksempel Maxidrom Festival/Radio Maximum, Afisha Picnic/Afisha Magazine, Nashestvie/Nashe Radio.
Usadba.Jazz
Afisha Picnic
Kubana
Rock-on-the-Volga (692,000 besøkende i 2013)
Park Live
Subbotnik
Alexander Cheparukhin og hans Greenwave Music setter fokus på world, eksperimentell, off- mainstream musikk og organiserer festivaler på vegne av regionale myndigheter. Lanserer WOMAD i Russland i Pyatigorsk/Stavropol-territoriet.
Maxidrom (50.000 besøkende)
Nashestvie (ca 150.000 besøkende)
Stereoleto, St Petersburg
SKIF Festival/Ethnomechanica (mai/september), St.Petersburg. Organisert på og av Sergey Kuryokhin Modern Art Centre av Natasha Podobed. Festivalens budsjett er i hovedsak basert på økonomisk støtte fra lokale myndigheter. Swans, Terry Riley, K.K. Null, Psychic TV, Michael Rother (Neu!).
Avant
Wild Mint (Katzenjammer, Mhoo, Hanne Kolstø)
Ahmad Tea Music Festival
Jazzfestivaler er et ganske godt utviklet i regionene (sammenlignet med mangelen på pop – rockefestivaler). Mange er tradisjonelt holdt i State Philharmonics Halls. St.Petersburg, i særdeleshet, er vert for flere mainstream jazz-festivaler gjennom hele året:
White Night Swing
Jazz at the Heremitage
PetroJazz
Jazz Province
Jazz-on-the-Volga
MuzEnergo
SibJazzFest
EniJazz Festival
Jazz Masterskaya i Arkhangelsk organiserer årlig Vladimir Rezitsky Festival
VENUES
Topp arenaer i Moskva inkluderer:
Olimpiyskiy
Luzhniki Sports Complex
State Kremlin Palace
Crocus City Hall
Moscow International House of Music
Moscow Philharmonic/Tchaikovsky Сoncert Hall
Barvikha Luxury Village
Klubber i Russland ikke har offisielle branngrenser derfor er deres kapasitet er underlagt frivillig estimering av eierne. De viktigste profesjonelle store arenaer med kapasitet over 3.000 er plassert utenfor sentrum av Moskva. Normalt er disse i gentrifiserte industriområder.
Glavclub
Arena Moskva
Stadium Live
Konsertklubber med kapasitet på ca 1.000, hovedsakelig for russisk og internasjonal rock er:
Moscow Hall
Izvestia Hall
Volta
Teatr
Pravda
B2
Det er ingen mangel på arenaer i Moskva når det kommer til store klubber. De mindre restaurant/klubb arenaene med kapasitet omtrent opp til 200 er også ganske mange. Men Moskva mangler arenaer med kapasitet ca 300-500 som kunne fungert som underlag for up- and-coming internasjonale artister. De mest kjente arenaer i denne nisjen, med egen booking og tydelige musikkprofiler, er:
16Tons
Solyanka
Propaganda
Masterskaya
China Town Cafe
DOM – ledende sted for avantgarde i Moskva
St.Petersburg har for tiden flere aktive mindre klubbscener som arbeider med internasjonal musikk enn gigantomaniske Moskva.
Topp arenaer i St. Petersburg inkluderer:
SKK Peterburgsky
Petrovsky
Ice Palace
Yubileyny Sports Complex
Oktyabrsky
A2
Kosmonavt
Historisk viktige mindre arenaer inkluderer:
Griboedov
da:da
Zoccolo
Fish Fabrique Nouvelle
Mod
Dom Byta – søsterspillestedet til innflytelsesrike Solyanka i Moskva
JFC Club – tilbyr en variert daglig programmering av jazz, fusion, funk, improv, etc, har flere mini- festivaler hver sesong.
St.Petersburg State Jazz Philharmonic Hall
Klubbarenaer utenfor hovedstedene som har egen programmering og er merkbar på nasjonalt nivå er få. Tele-Club i Jekaterinburg og Vagonka i Kaliningrad kan være verdt å merke seg.