Britisk media er en global trendsetter, med et enormt antall musikkmedier, spesialistpublikasjoner og livstilsmagasiner. Å få omtale i Britiske medier kan vise seg å være et solid grunnlag og en døråpner for videre internasjonal oppmerksomhet.
Print
Det er fire typer trykket media som dekker musikk å ta hensyn til i Storbritannia; musikkpressen, nyhetspressen, livsstilsmagasinene og regionale aviser/ listemagasiner/konsertoversikter.
Selv om sirkulasjonen for print-magasiner stadig går ned, har antall musikkspesialistblader økt de siste årene, og det er et uvanlig høyt antall blader for musikkfans å velge i. Mojo (MoR), Uncut (MoR), Classic Rock, Kerrang! (Rock/Metal), DJ Magazine (dance/electronica), Metal Hammer, Q, Jazzwise, og NME er noen av nøkkeltitlene innen print-presse. NME ble en gratispublikasjon i 2015 or har en sirkulasjon på over 300 000 opplag i uken. Mojo har flest opplag og lesere (70 000) per måned blant musikkpublikasjonene.
Storbritannia har ni nasjonale dagligeaviser. Disse gis ut mandag til lørdag og har alle en søsteravis som gis ut på søndager. De fleste av disse avisene har en dag i uka hvor de dekker musikk. The Guardian, Independent og Sunday Times Culture (søndagsavisen til The Times) veier tungt med tanke på omtale både i print og online. Tabloidene The Sun og The Mirror fokuserer ofte mer på kjendisnyheter og større popartister.
Mange byer har også ett eller flere lokale underholdningsmagasiner/guider, som normalt også har musikkanmeldelser og lister over kulturelle hendelser inkludert musikk. Skottland, Nord Irland og Wales har også deres egne daglige aviser i tillegg til de daglige som dekker hele Storbritannia, som har regionale saker, men inkluderer britiske og nasjonale nyheter også.
Online
Så og si alle de trykkede musikkmagasinene og de daglige avisene har nettsider med noe eller alt av innholdet fra den trykkede utgaven, samt eksklusivt innhold.
I tillegg til disse kommer alle online-magasinene (kun på nett) og bloggene som har blitt viktigere de siste årene. DIY, Noisey, Drowned in Sound, The Line of Best Fit, The Quietus, Popjustice, Resident Advisor, All about Jazz og Thrash Hits er noen av de større musikkwebsidene.
Det er også et par B2B-nettsider det kan være lurt å følge med på. Disse er bl.a Music Week, CMU og Record of the Day. CMU og ROTD har daglige nyhetsbrev med oppdaterte nyheter om musikkbransjen og anbefaler også artister.
Radio
Radio er tradisjonelt et av de viktigste mediene for promotering av musikk i Storbritannia, og for de store plateselskapene og mer mainstream-utgivelser er det fremdeles en viktig plattform for å nå ut til et stort publikum og påvirke listeposisjonene.
De siste årene har spillelister på radio blitt kortere, lokale radionettverk har blitt mer og mer sentrert, og det er mindre spesialiserte program, som betyr at for mindre plateselskap og mere nisje band/artister er det vanskeligere å få spilletid.
Når det er sagt, er det fortsatt radiokanaler/Radio DJs som spiller alternativ/nisjemusikk eller har egne programmer satt av til forskjellige sjangere som f.eks BBC 6 Music, BBC 3, Radio X og Absolute Radio.
Statseide BBC (British Broadcasting Corperation) har fire landsdekkende stasjoner. Popstasjonen Radio 1, Musikkstasjonen Radio 2, klassisk/jazz-stasjonen Radio 3 og talestasjonen Radio 4.
Det finnes 4 kommersielt eide landsdekkende stasjoner. Popstasjonen Capital FM, den klassiske stasjonen Classic FM, Talestasjonen TalkSports og rock-stasjonen Absolute Radio.
I tillegg til dette, finnes det andre kommersielt eide lokalstasjoner, som oftest sender en spesifikk musikksjanger eller er rettet mot en viss publikumsgruppe (f.eks. Kiss for dance/urban/unge, Jazz FM for jazz, Kerrang! for rock/metall, Gold for de eldre lytterne, LBC for nyheter og tale).
Tips: Gjør research på hvem som skriver om/spiller hva. I de fleste tilfeller vil redaktørene, journalistene og radioprodusentene være ansvarlige for ulike deler av en avis, magasin eller radioprogram. Å vite hvem som er ansvarlig for hva vil være nyttig ettersom en målrettet korrespondanse vil være mer suksessfull – f.eks. Prøve å kontakte den rette personen angående den delen du er interessert i. Send f.eks ikke en jazzplate til NME.
PR og Promo
Det er vanlig for plateselskaper i Storbritannia å hyre inn tjenester fra ett eller flere PR-selskaper for å hjelpe dem med å sikre pressedekning, radio og TV-innslag. Større plateselskap har også som regel et ‘in-house’ PR-team, selv om mange fortsatt tar i bruk tjenester fra byråer på nøkkelutgivelser.
Det finnes hundrevis av PR-byråer som opererer i Storbritannia, de fleste av dem mindre aktører (noen en-manns-byråer), og mange drives av folk som pleide å jobbe i en ‘in-house’-avdeling i et plateselskap. Veldig få PR-selskaper er knyttet til noen av de større PR-gruppene, og de fleste vil spesialisere seg eksklusivt på musikkbasert PR-arbeid.
De fleste byråer spesialiserer seg i enten presse eller promotering (så de retter seg enten mot magasiner og nettsteder eller TV og radio). Noen vil muligens spesialisere seg enda mer, enten på ett ‘nivå’ innen media (f.eks. nasjonal, regional, online, college), eller innenfor geografiske områder.
Print/Online
Toast PR – http://toastpress.com/
Create Sparks – http://createspark.tumblr.com/
In House PR – http://www.inhousepress.com/
Charm Factory – http://charmfactory.co.uk
Murray Charmers – http://murraychalmers.com/
Inside/Out – http://www.insideslashout.com/
Dog Day Press – http://dogdaypress.com/
Freeman PR – http://www.freemanpr.net/
Purple PR – http://purplepr.com/category/music
Partisan PR – http://partisanpr.com/
Prescription PR – http://www.prescriptionpr.co.uk/
Radiopluggere
Alan James PR – http://ajpr.co.uk
Listen Up Pr – http://listen-up.biz/
Plugged in PR – http://www.pluggedinpr.co.uk/
Trail of Press – http://trailofpress.co.uk/
Rocket – http://www.rocketpr.co.uk
Your Army – http://www.your-army.com/what-we-do/music-promotion-services/radio-plugging
Tips: Når man velger et PR-byrå burde man se på hvilke andre artister de representerer. Om de jobber med artister som ligner dine er det sannsynlig at de har de riktige mediekontaktene.
Det er viktig å sette av god tid til større PR kampanjer og det anbefales minst 3 måneder ’lead time’.
Husk at selv om du hyrer et PR-selskap er du ikke garantert dekning, og du er definitivt ikke garantert positiv omtale. Om en journalist ikke liker artisten din, så liker han/hun ikke artisten din.